Koele verveling

In de Dharmakunsten-leringen is een kernprincipe ‘koele verveling’.

VERVELING 

Dit kernprincipe en de ervaring van ‘koele verveling’ verwijst naar de ruimte in onszelf waar(in) niet veel gebeurt.
Waarin we ontspannen en kunnen zijn met wat we ervaren.
Zonder weg te (willen) lopen, zonder het op te vullen met iets anders of al opstartende voor het volgende.
Koele verveling ontstaat na ‘hete verveling’.
Hete verveling verwijst naar een soort irritatie, waarin we onze rusteloosheid zien en deze nog niet kunnen loslaten.
Rusteloosheid is hier: de hoge snelheid van gedachten en ons goed-getrainde indelingsmechanisme van ‘fijn’- niet fijn’, ‘mooi – niet mooi’, ‘leuk – niet leuk’, ‘dit maakt wel een mooie foto – dit maakt geen mooie foto’.

RUIMTE 

Als we niet toegeven aan hete verveling, en voorbij deze verveling gaan, voorbij onze irritatie komen we in een nieuwe ruimte van onszelf. Waar we onszelf toestaan niet veel te laten gebeuren.

De ruimte waarin het lijkt dat er niet veel gebeurt.

Als we deze ruimte eens niet opvullen met meningen, associaties, vergelijken en ander actief redenerend denken,
ontstaat er ruimte.

In deze ruimte van onszelf waarin niet veel gebeurt, is dezelfde ruimte waarin we onze zintuigen en zintuigelijke ervaringen voller ervaren. Dezelfde ruimte waarin we voller kunnen zijn met onszelf. Waarin we onze verbinding met onszelf en ‘het andere’ en ‘de ander’ voller en meer kunnen waarderen.

DE VOLHEID VAN RUIMTE  

Ruimte accommodeert alles en ruimte is neutraal.
Niet leeg maar neutraal; ruimte heeft geen mening en geen oordeel.
Deze altijd beschikbare ruimte, altijd en alles accommoderende ruimte, is niet leeg.

Maar vol met rijkdom om alledaagse schoonheid op te merken, en toe te laten, binnen te laten komen.
Deze ruimte is leeg van projecties, meningen, indelingen en associaties.
Leeg van de hoge snelheid van rusteloosheid.
Leeg van snelheid en rusteloze dynamiek, maar vol ontspannen en vol gemak.

HOE KOMEN WE IN DEZE RUIMTE?

Meditatie, zitmeditatie is natuurlijk een mooie manier, wat je ook tegenkomt in mindfulnesstraining en yoga.
En…. met de beoefening contemplatieve fotografie.
Hier oefenen we in actieve modus het betreden van neutrale ruimte de expressie van onze verbinding met de volheid van ruimte.
Met een open blik naar de wereld kijken, op een eenvoudige manier de wereld zien, en de camera elegant en precies inzetten.
Met de Miksang methode: de Goed Oog methode.

WE ZIEN VAAK HETZELFDE   

Of eerder, we zien regelmatig iets vergelijkbaar hetzelfde.
In plaats van het opzij te schuiven als ‘heb ik al eens gezien’ en verder op zoek te gaan naar iets wat je nog niet gezien hebt;
Pas op plaats.
Voel nog even verder en kijk verder.
Laat de resonantie, de impuls van iets zien, binnenkomen.

WAARDERING 

In de afwezigheid van actieve redenerend denken, in de aanwezigheid van innerlijke stilte, is er ruimte om te waarderen wat er nu is, wat je nu ervaart.

ZIJN 

Ruimte om te zijn met zoals het is.
Waardering te voelen voor zoals het is.
Het te zien zien zoals het is.
Iedere keer opnieuw, als een koele zachte bries.
Niets speciaals, en heel speciaal.

©Hèlen A Vink, 9 juli 2016, Zandvoort

 

This post is also available in: Engels Spaans