Liefdevolle aandacht maakt alles mooi

Aandacht maakt alles mooier

  • Aandacht volgens de Van Dale: (de~) 0.1 het opzettelijk aan of over iets denken =>attentie, interesse, opmerkzaamheid, belangstelling.
  • Online nog meer synoniemen > >
  • Vanuit meditatie: “Aandacht heeft drie eigenschappen: vertrouwdheid, herinnering en niet-afgeleid zijn. […] Wanneer we de elementen van vertrouwdheid, herinnering en niet-afgeleid-worden ontwikkeld hebben, kunnen we zeggen dat we echt aandachtig zijn”. Uit ‘Je geest als bondgenoot’ van Sakyong Mipham.

Alles wordt mooier

Zag ik afgelopen week opeens voorbijkomen in een advertentie van de IKEA. De nieuwe uitstraling van het bedrijf en bijbehorende producten volgens de laatste reclame campagne. Al sinds augustus 2015.

Bij het zien van het clipje ervaarde ik twee dingen.

  1. Mooi dat het opgepikt wordt dat aandachtigheid inderdaad een toegang tot (nog meer) schoonheid is.
  2. Tegelijk voelde ik wat troebeligheid: want wat betekent dat? Zit het alleen in het maken van ontwerpster Ankie, wat zij speciaal voor IKEA heeft ontworpen? Krijgen we als klant extra service? En ook, krijgen de medewerkers van het bedrijf training in bijvoorbeeld mindfulness, zodat er gewenste klantvriendelijkheid en prettig contact is?

Nieuwsgierig ging ik op zoek hoe aandachtigheid alles mooier maakt binnen IKEA. Verrassend genoeg stuitte ik meteen op een artikel hoe een anonieme brief van medewerkers over beklemmende aandachtigheid enige onrust bracht in het management.

Over wat voor soort aandacht hebben we het nu?

Hier komt een stukje ontknoping: we zijn namelijk altijd aandachtig.

Onze aandacht is altijd wel ergens. We zijn nooit niet aandachtig.

Aandacht kan gefocust of versnipperd zijn maar we zijn altijd aandachtig.
We zijn altijd ergens met onze aandacht. Nu bij het lezen van deze woorden, en wat er verder in de ruimte gebeurt – muziek, wind, keukengeluiden, geroezemoes, kat op schoot.

Als we zeggen ‘ik was er met mijn aandacht niet bij’, bedoelen we dat we met onze aandacht ergens anders waren. We waren er namelijk helemaal aandachtig! Maar bij iets anders dan waar anderen dan gewenst. En dan richten we op verzoek of met enthousiasme onze aandachtigheid weer op het gewenste.

De halve waarheid

De titel spreekt de halve waarheid. Wat gesuggereerd wordt in de IKEA campagne is dat deze aandachtigheid hetzelfde is als liefdevolle aandacht, en dat aandacht hetzelfde is als volle aandacht.

De aandacht hier is de halve ‘waarheid’.

De werkelijke vraag
  • wat maakt alles mooier?
  • hoeveel (bewust) gerichte kwaliteit van aandachtigheid maakt alles mooier?
In contemplatieve fotografie oefenen we onze aandacht in het kijken en zien

Iedere keer als we afdwalen naar denken of naar twijfel of naar verveling, keren we weer terug. Terug naar het open kijken, om onbevangen te kunnen zien.

We keren met onze aandachtigheid weer terug naar kijken en zien

  • hoe aandachtig ben ik bij het kijken en zien als ik rondloop met mijn camera?
  • hoe aandachtig ben ik bij wat ik bedenk wat ik wil fotograferen?
  • terugkeren naar kijken en zien is een manier om aandachtigheid op een alledaagse manier te trainen.

Alles begint met contact

Aandachtig bewust ergens op richten is het hoe je contact maakt. Voor korte tijd of lange tijd. Hoe bewuster je aandachtigheid richt hoe makkelijker je contact ervaart. Hoe vaker je je aandacht traint hoe makkelijker je langer met je aanwezig bij iets kan blijven, in contact kan zijn. Hoe voller je bewust en aandachtig er bij bent hoe aanweziger je je voelt en vol contact voelt.

Met wat er op dit moment is.

De kunst is dat je het toelaat

Dit doen we al vaak zonder dat we het bewust merken:

  • we zijn met volle aandachtigheid boos
  • we zijn met volle aandachtigheid bezorgd
  • we zijn met volle aandachtigheid verdrietig

We laten het toe, en zijn op zo’n moment in vol contact.

Maar voelt het goed? Wordt met deze aandachtigheid alles mooier?

Je kan aandachtigheid richten zoals jij het wenst.

Liefdevolle aandacht maakt alles mooi.

Foto ©Hèlen A Vink, Zandvoort, 1 februari 2016