Precies genoeg in beeld – in 4 stappen

Niets ontbreekt, en niets extra’s toegevoegd – precies genoeg in beeld

In Miksang ligt de nadruk op het fotografisch ‘vertalen’ van wat jij puur en direct waarneemt, wat jij helder en geraakt ziet in een oprechte fotografische expressie.

Met jouw camera als hulpmiddel, als het medium voor creatieve expressie.

De foto is het bijproduct van dit proces; een succesvolle Miksang foto is een gebalanceerde harmonische foto. Waarin niets ontbreekt en niets erin teveel is.

In Miksang laat een succesvolle foto precies zien wat jij gezien hebt, met niets teveel en niets te weinig.

Precies genoeg – vrij & vreugdevol!

We hoeven niets kwijt te raken,
We hoeven niets toe te voegen.
Ervaar eenvoudig wat er werkelijk is –
Deze authenticiteit zal je bevrijden.

                                                      Maitreya over de Boeddhanatuur

Authentiek fotograferen

Authentiek fotograferen is oprecht fotograferen; eerlijk over wat je ziet en eerlijk over wat je fotografeert.

Oprecht en authentiek begint met begrijpen wat jij visueel hebt waargenomen, voordat het redenerend denken begint.
Begrijpen wat jou heeft geraakt in de veelheid van jouw directe visuele omgeving.

Begrijpen begint met voelen wat je ziet: je kijkt vanuit onbevangenheid en bent beschikbaar, en vanuit deze wakkere staat van zijn zie je zomaar iets, je herkent het geraakt zien, je kijkt verder en voelt het uit.

Dit geeft meteen het verschil weer tussen perceptueel waarnemen en conceptueel waarnemen.

  • Perceptueel waarnemen = de directe ervaring van zien, voelen wat jou raakt. Hier gaat het over zomaar iets zien, opeens, uit het niets; je voelt een resonantie. In Miksang heet dit ‘een flits van waarneming’. Je herkent deze ervaring van levendig geraakt zien en houdt voeling met de flits van waarneming: als een rode draad tijdens het gehele waarnemingsproces tot aan het einde toe als je de knop indrukt. De nadruk ligt hier op het proces van directe waarneming.
  • Conceptueel waarnemen = indirect. De voeling van de directe zintuiglijke ervaring wordt heel snel overgeslagen en je gaat er mentaal mee aan de slag. ‘Mentaal’ is benoemen wat je ziet, de context opzoeken, er context aan geven – uit alle mentale kennis die je hebt op dat moment, en het vervolgens indeelt in ‘vind ik leuk’ en ‘vind ik niet leuk’. En als fotograaf; ‘hoe maak ik er een mooie foto van’? De nadruk ligt hier op het eindresultaat; de foto.

Oprecht fotograferen

Oprecht fotograferen begint met oprecht: hier houdt het in dat je de tijd neemt te begrijpen wat jou visueel raakt, en dan eerlijk bent tegenover jezelf. Fotograferen is dan de laatste en de makkelijkste handeling.

Oprecht betekent ook dat je de tijd neemt wat er wel in jouw waarneming hoort en wat er niet in jouw waarneming hoort.

Oprecht betekent ook dat je jezelf toestaat alleen datgene te fotograferen wat je echt gezien hebt.

Niets ontbreekt, niets erin is te veel. Precies genoeg in beeld.

Je ontspant:

  • Je hele zelf
  • Jouw verwachting over wat je wilt fotograferen
  • Wat je wilt als eindresultaat, als foto

Je ontspant jouw gretige geest en leunt in het niet-weten; je hoeft niet te weten wat je gaat zien en je hoeft niet te weten hoe de foto er uit komt te zien. Zonder enige verwaching!

“Maar ik zie er veel meer omheen”

Er is ALTIJD meer te zien dan alleen jouw resonantie, jouw flits van waarneming. Je ziet tenslotte altijd een detail uit het grotere geheel, en klein detail  of een groot detail. Het is fysiek zelfs onmogelijk om ‘alles’ te zien.

En hierin ontstaat de verwarring en is meteen het grote verschil: wat er te zien is, en wat jij écht ziet.

Geraakt zien is de eenvoud van iets zien, middenin de veelheid van welke visuele omgeving dan ook.

Geraakt zien is waar onze beschikbare geest, wakkere ogen en open hart op één lijn komen.

En als je verder kijkt, en ook meer gaat zien, houd je voeling met de allereerste impuls, en je laat jouw redenerende geest rusten.

Als je een detail ziet uit de directe wereld om je heen, mis je helemaal niets. Ongeacht waar je bent; geraakt zien is een ervaring van compleet zien.

  • Neem een paar goede ademhalingen, en voel de balans tussen jezelf, jouw resonantie en de visuele rijkdom.
  • Blijf gegrond, en realiseer je dat het alleen en altijd het NU is.
  • Hier is het te zien, nu is het te zien – in het hier en nu.

Er is alleen dit moment

Heel praktisch in 4 stappen

We gaan de ervaring van geraakt zien in het nu-moment praktisch maken, want wellicht geven we er een fotografische uitdrukking aan. Maar zover zijn we nu nog niet, we hebben onze camera nog niet eens opgepakt.

Voordat we meteen met onze camera gaan schieten, stellen we onszelf eerst een paar praktische vragen; 4 overdenkingsvragen. Hiermee houden we onze geest, onze ogen, hart en actie op één lijn, terwijl we ons denken praktisch inzetten.

In deze 4 stappen, in deze 4 vragen ligt de vrijheid van oprechte fotografische expressie, én het plezier van oprechte fotografische expressie.

Deze 4 vragen kunnen leiden tot een oprechte fotografische vertaling; dit wordt vanzelf duidelijk of het lukt om er een foto van te maken, en hoe de compositie er precies uit gaat zien. In Miksang wordt hiermee duidelijk of het wel of niet mogelijk is datgene wat jou raakt ook werkelijk te kunnen fotograferen.

Vraag 1. Wat stopt mij?

Hier sta je stil, letterlijk stil. Of je gaat nog een paar stappen verder om genoeg dichtbij te komen, en dan sta je stil. Het letterlijk en fysiek stilstaan maakt ook de redenerende geest rustig. Je vertraagt, neemt even de tijd, en je voelt het uit; “wat stopt mij’?
Nu kijk je verder en je stelt jezelf de volgende vraag.

Vraag 2. Waar begint mijn waarneming en waar eindigt mijn waarneming?

Voel verder uit waar jouw waarneming begint en waar jouw waarneming eindigt. ‘Voelen’ is hier het kernwoord. Soms is het meteen duidelijk, soms heb je volgende vraag nodig om het duidelijker te krijgen als je afgeleid wordt door de andere visueel dingen eromheen. En soms zie je iets in een visueel gecompliceerde omgeving, en heb je de volgende vraag nodig.

Vraag 3. Wat hoort er wel in, en wat hoort er niet in?

Hier wordt je preciezer. Je past deductie toe als het nog niet helemaal duidelijk is; vraag jezelf af wat er niet in jouw waarneming hoort: iedere schaduw, randje, dingetje, takje, blaadje, stukje dakrand, dorpel, lucht, etc. Let op! Hier kan het redenerend denken het ongemerkt overnemen. Blijf doorgaan met deze vraag of keer terug naar het uitvoelen; hoort het er wel in of hoort het niet in mijn flits van waarneming?

Het is niet in steen gebeiteld maar als stelregel werkt dit goed: als je zegt ‘ik denk van wel’, dan hoort het er vaak niet in, als je zegt ‘ik denk het niet’ hoort het er vaak wel in!

Vraag 4. Is het horizontaal of verticaal?

Als laatste stel je jezelf deze vraag; “is mijn waarneming horizontaal of verticaal, is het liggend of staand?”

Deze vraag maakt het praktisch met jouw camera. Een sensor in de camera is namelijk rechthoekig en heeft twee meest voor de hand liggende maatverhoudingen: 4×3 of 3×2.

Op iedere digitale camera heb je de keus hoe je de sensor instelt; rechthoekig, vierkant of panoramisch. Bij de laatste twee instellingen laat je een flink deel van de sensor ongebruikt.

Persoonlijk vind ik het eenvoudiger om de hele sensor in te zetten, en deze rechthoekige vorm mee te nemen in deze 4 vragen.

Nu, na deze 4 vragen is het duidelijk geworden of je een foto kan maken.
Of niet.

Zo ja; nu druk je de ontspanknop in.

Eenvoudig, vreugdevol & vrij!

Waarin niets ontbreekt en niets te veel is.

Precies genoeg.

©Hèlen A Vink, 28 oktober 2018

This post is also available in: Engels Spaans