The 6 Most Frequently Asked Questions

In Miksang the emphasis is on pure perception and pure expression. 

This contemplative approach of photography is about awake and joyfully noticing what resonates with our hearts.

Seeing From Your Heart is the experiencing vivid perceptions with awake eyes, a calm mind and open heart. And expressing photographically from an aligned state of being; in these experiences we meet the day-to-daybeauty. 

This is possible in every moment.

We practice to be receptive when we see something out of the blue.
So that we can let in more conscious the moments of clear seeing, in the moment here and now. In this way we will remember our childlike joy, as it is still present within.

In the photographic expression we balance childlike joy with our mature skills.


QUESTION 1

Many photos have been photographed up close in Miksang Photography. Do you only photograph details, or also whole sceneries?

In the beginning we practice becoming more conscious in seeing one thing a time. From a standing or sitting position, how we see it. Not later or the other day, but in the here and now. Right in this moment where we are. We practice seeing without our reactive thinking.

We are thinking beings, and we are very good in thinking. Thinking comes in very handy, but how and how much we think is not always helpful.

As soon as we experience a sensory experience thinking is triggered super-fast. This stems simply from our lifelong conditioning of naming everything, and wanting to know what things are so we semi-secure ourselves in feeling safe with who we are and what our place in the world is.

We relax into seeing clearly, in seeing things as they are. Free from ieder soort context, free from mental knowing and labelling. We relax by practicing to notice. Noticing what strikes us visually, out of the blue, sudden; straight from the world through our eyes into our heart.

Het blijkt dat geraakt zien heel vaak ook iets heel eenvoudigs en poëtisch is
Als we dit gaan begrijpen ontwikkelen we innerlijke stilte en mentale kalmte over wat we zien. En we verbinden ons met de eenvoud en poëzie van het moment. 

What Miksang photos characterizes is simplicity
A successful Miksang photo reflects a moment of vivid and heartfelt seeing. And from inner silence it is possible to experience heartfelt seeing in every situation. And to genuinely and precisely photograph this, from a settled sense of being and expressing.

Nothing is added and nothing is missing – exactly enough.

“God is in the details”, is the directive to be found in the works of architect and designer Ludwig van der Rohe.

See my daily postings on my Instagram account >

QUESTION 2

Surely you can’t be open and receptive all the time, and letting in everything you see? This must be very overwhelming.

The opposite is true.
We mainly feel overwhelmed by our ongoing reactiveness to everything. From reacting to things in the outer world, thinking a lot about everything we see, and about what’s going on in our lives. As well aloud with others as for all the conversations we have going on in ourselves. Inner dialogues with ourselves and with others in ourselves.

And so we walk around sleepwalking, with our eyes wide open and ongoing conversations. We hardly see anything. We barely connect to something in our daily world, instead of experiencing full and intimate contact.

We experience direct visual experiences all day long, with all our senses. But we let in too few of these lively sensory experiences.

Veel momenten van directe levendige waarneming redeneren we weg. We voelen ons overweldigd door de veelheid aan prikkels die de hele tijd om ons heen gaande zijn. Oververmoeidheid en burn-out is een trend. En alle aanbod aan media en entertainment waar we op in kunnen gaan en alle publieke reactieve reacties helpen ons niet om innerlijke kalmte te ontwikkelen. De verleiding om open te staan voor van alles en nog wat, wat niet resoneert, dat is waar we moe van worden.

Bij het overweldigd voelen door de veelheid hoort dat we gaan denken dat we ons moeten afsluiten, en onszelf moeten beschermen. Maar dat is hard werken, want hoe filter je?

Het is eenvoudiger om openheid te ontwikkelen voor wat ons raakt.
It gives inspiration and we recharge.

Mijn ervaring is dat hoe meer open ik ben voor het ontvangen van wat me raakt, hoe makkelijker het is om te genieten van de eenvoudige zintuiglijke dingen. Tussen alle dagelijkse dingen door. Niet op speciale plekken, maar in het hier en nu, onderweg van A naar B, van de voordeur naar de fiets, van de auto naar een afspraak, van de tafel naar het koffiezetapparaat.

Als ik laag in mijn energie zit en een rondje slenter in mijn eigen buurt, met de intentie van wakker zien en mijn camera, voel ik me na 5 minuten alweer geïnspireerd. Al het zware valt van me af in de lichtheid van wakker zien en de verwondering.

In het niet te hoeven weten wat ik het volgend moment ga zien en ga fotograferen zit de magie van mezelf zijn. Iedere keer weer verbaas ik me hoe ik binnen no time inspiratie ervaar en waardering voel. Eenvoudigweg door een moment van zomaar zien, iets wat resoneert en wat ik toelaat uit de alledaagse schoonheid op dat moment.

Om in deze eeuw even op te houden met rondrennen, rustig in het gras te gaan zitten, de wereld uit te zetten en de aarde weer te voelen, om het oog toe te staan een wilg te zien, een wolk, een blad – dat is een onvergetelijke, wonderbaarlijke ervaring…

Frederick Franck from ‘The Zen of Seeing‘

QUESTION 3

Miksang is about seeing clearly, out of het blue and enjoying these vivid moments. I experience this very often, why would I want to take a picture?

  1. We are expressive beings. Het creatief uitdrukking geven aan een zintuiglijke ervaring hoort bij onze expressie, en is gezond. Toch onderdrukken we deze impulsen en redenen we veel impulsen weg. Doorlopend! ‘Ik heb het al gezien en dat is genoeg, en het zit nu in mijn hoofd als herinnering’ of ‘ik heb nu geen tijd/zin’, is een vorm van het onderdrukken van nze natuurlijk behoefte aan expressie. Op langere termijn worden we daar niet blij van.
  2. Helder zien is iets waar we me geboren worden, maar dit ervaren we niet altijd! Door het bewust oefenen in onbevangen kijken, je verwonderen én fotograferen blijft het zicht helder. We denken zoveel dat we niet helder zien, en het uitzicht vertroebelt. Wat we werkelijk zien en wat we denken over wat we zien is niet hetzelfde.
  3. Door je te verbinden aan iets zomaar zien, het toelaten en er expressie aan geven, word je preciezer in wat je echt ziet. Het daadwerkelijk fotograferen maakt dat je meer tijd neemt voor wat je in eerste instantie en globaal gezien hebt. Je neemt de tijd om meer precies te zijn en zo wordt het een complete ervaring, een geheel. De ervaring leert dat het geraakt zien vaag wordt. En een algemene valkuil in de kunsten is dat de mooiste beelden in het hoofd zitten, en het een intellectuele verwoording is wat je deelt.
  4. Voor mij persoonlijk is het delen van Miksang foto’s mijn manier om heel eenvoudig en prettig bij te dragen aan een mooiere wereld.

QUESTION 4

Almost all Miksang photos have the rule of thirds and the golden ratio in the composition. How do you choose the composition so that you get these beautiful pictures?

Het uitgangspunt in Miksang is als we iets zien wat resoneert, vanuit ons hart, dat de waarneming al compleet is met de compositie al in balans. Dit is intuïtief, en hierin zit een enorme intelligentie.

De compositie zit namelijk al in de resonantie. De compositie ligt al besloten in het geziene. Dit heeft te maken met heilige geometrie. Heilige geometrie is de natuurlijke harmonie in alle vormen. Zowel in de natuur als in alles wat we kunnen zien wat prettig voelt; dikke kans dat je resoneert met iets waar heilige geometrie in zit. Dat is de intelligent van intuïtie. 

We voelen het uit; wat hoort wel bij mijn waarneming en wat niet? Zo ontwikkelen we vertrouwen in dit intuïtieve proces, en uitvoelen wat hier wel en niet bij hoort.

We zien altijd iets in een grotere omgeving, en als we kalm blijven en ons niet laten afleiden door er over te gaan denken wat er interessant is om te fotograferen, is er de ruimte om verder te kijken. We hoeven alleen maar precisie te ontwikkelen in wat er wel en niet bij hoort.

Fotoregels zijn ontstaan uit het analyseren van goed gelukte beelden uit het verleden; van schilderijen en foto’s die algemeen zeer gewaardeerd worden. Ondanks dat de makers dit zeer intuïtief hebben gecreëerd zijn deze regels door analyse en metingen ontstaan. Om een grip te krijgen op hoe zoiets moois gemaakt kan zijn. Wat op zich ook heel leuk moet zijn geweest dit te ontdekken! Maar deze regels zijn niets anders dan een analytische reflectie van de heilige geometrie die al in de beelden besloten ligt. Gemaakt zonder deze regels. In Miksang hebben we dit dus niet nodig.

Fotograaf Edward Weston over compositie:

Het raadplegen van de compositieregels voordat je een foto maakt, lijkt een beetje op het raadplegen van de wet van de zwaartekracht voordat je gaat wandelen. Zulke regels en wetten zijn afgeleid van het voldongen feit; ze zijn de producten van reflectie.

Een goede compositie is eenvoudigweg de sterkste vorm van zien.

QUESTION 5

Why are the pictures always in a rectangle? We don not see the world like in rectangles, do we?

Inderdaad zien we iets wat ons raakt niet in een rechthoek of in een vierkant. Vanuit de technische aspecten van het zien en hoe onze ogen werken, zien we het eerder ovaal. En zien we het meest scherp en meest kleurrijk in het midden van onze ogen.

Geraakt zien gebeurt niet persé in het midden van onze ogen, het gebeurt juist vaak dat iets vanuit onze ooghoeken opvalt. Daarna gaan we beter kijken; we richten onze beide ogen om het helemaal in ons op te nemen.

Expressie geven aan een moment van geraaktheid kan met fotograferen, tekenen, schilderen, schrijven, dichten, beeldhouwen, computerkunst en met alle creatieve expressievormen die er maar zijn. Iedere creatieve uiting is een vertaling van een iemand’s unieke ervaring van inspiratie, omgezet in een creatieve expressie. Zoals het nog nooit eerder gedaan is!

En ieder medium heeft een specifieke maat en benodigde vaardigheid.

The medium photography means we work with a rectangle.
Dit weet je van te voren, en je vertaalt een ervaring van zien met dit specifieke medium. Met alle mogelijkheden en beperkingen die dit met zich meebrengt.

En ook, niet alles wat je geraakt ziet valt uit te drukken in een rechthoek, of zelfs met een enkele foto. Soms is iets filmen geschikter. En soms is loslaten het beste wat je kan doen, en loop je door 🙂

Tegenwoordig kan je op de camera instellen of je met een rechthoek, vierkant of panoramisch beeld wilt fotograferen. Ik geef de voorkeur aan het gebruik maken van de hele sensor, de rechthoek. Met iedere andere instelling van formaat gebruik je slechts een deel van de sensor. Dit vind ik zonde van de sensor.

Ook vind ik eenvoudiger om met één formaat te werken; de maat van de hele sensor.

QUESTION 6

Why are the Miksang photos only in colour? Black & White can make the pictures more expressive, and I really like that.

Because we see the world in colour. De nostalgie van het zwart-wit fotograferen stamt uit de tijd vóór kleurfotografie. Fotografie is begonnen in zwart-wit, en tot rond 1960 was dit het meest betaalbare. Zodra het fotograferen in kleur betaalbaar werd stapten de meeste fotograferen over. Dit opende meteen de deur voor de consument en fotograferen werd voor iedereen toegankelijk.

Dit gezegd hebbende is ieder helemaal vrij te kiezen of je fotografeert met of zonder filters; het is allemaal creatieve expressie. Weet dat het verlangen naar zwart-wit of dit mooier vinden eenvoudigweg een voorkeur is; een externe fotografische filter die een interne mentale filter weerspiegelt.

Do you have another question?
Leave your question behind, and I will answer it to the best I can!

This post is also available in: Dutch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ff rekenen.... *