Uitzicht vanuit mijn slaapkamerraam

Ik heb een paar uitzichten die ik blijf tegenkomen en waar ik bewust aandacht aan geef. Eén ervan is het uitzicht uit mijn slaapkamerraam.

Hier met aandacht keer op keer naar terugkeren wordt een ‘motief’ genoemd. In het impressionisme, wat qua directheid en onbevangen zien en creatieve expressie van alle kunststromingen het dichts bij Miksang Fotografie komt, werd dit veel gedaan om de diepte in te gaan met één onderwerp, vaak natuur.

  • Om dieper te kunnen kijken en te zien en meer verbinding te ervaren met jezelf en met wat-is.
  • Om zo de vreugde en oneindige schoonheid en de magie van alles om ons heen, zoals het is, zelf te ontdekken.

Mijn motief 1
Iedere ochtend open ik de gordijnen. En altijd neem ik even, of wat langer, de tijd mijn visuele gewaarwording van het uitzicht in me op te nemen. Kort of lang; bewust kijk ik, lang genoeg om het echt even te zien, ik ontspan en geniet – van hoe het iedere keer anders is.

Soms spectaculaire wolkenpartijen, dan weer meer platte vlakken van blauw en wit en grijs, of mist, of grijzige effenheid. Iedere keer anders. Soms de ontroering dat het er altijd is.

Een ‘motief’; hier is dat een uitzicht die ik met meer aandachtigheid en bewust blijf zien, in alle veranderende en onveranderlijke omstandigheden, jaar in jaar uit door de seizoenen heen.

Een landschap bestaat eigenlijk niet als zodanig omdat het uiterlijk ervan voortdurend verandert. Het leeft bij gratie van zijn omgeving: de lucht en het licht die voortdurend veranderen. C. M.

De Franse kunstschilder Claude Monet schilderde tijdens zijn leven vele motieven. Op een dag kwam hij er achter dat naarmate de dag verstreek het werkelijke uitzicht en onderwerp van het schilderij heel anders eruitzag als in de ochtend, en een tweede doek opzette. Deze eerste ervaring leidde tot vele motieven; eenzelfde uitzicht en/of onderwerp waar hij met regelmaat naar terugkeerde in allerlei weers- en lichtomstandigheden en seizoenen.

Ik dacht dat twee schildersdoeken genoeg zou zijn; één voor het weer met wolken, en één voor het weer met zonneschijn. Maar al gauw nadat ik het zonnige moment begon te registreren veranderde het licht; daardoor waren twee doeken niet meer voldoende om een waarachtige impressie van de natuur neer te zetten. C. M.

Zijn passie voor waarneming
Velen kennen Monet als de fantastische schilder van waterlelies. Hèt motief in de laatste jaren van zijn leven. Minder algemeen bekend is dat hij een gepassioneerde interesse had in helder, onbevooroordeeld en onbevangen waarnemen, in zijn persoonlijke verbinding met het nu-moment. Eén manier hoe hij zichzelf trainde: zo dronk hij wijn geserveerd vanuit de fles zonder etiket, zodat hij zonder enige informatie en voorkennis de ervaring van een slok wijn ècht kon ervaren.

Ezelsbrug
Het gordijn openen is voor mij niet alleen een motief fotograferen. Het is een ezelsbrug geworden: naar wakkerheid en bewust(er) genieten van wat er is en het eenvoudig waarderen. Wat er altijd is, en wat ik op dat moment zie, ongeacht mijn voorkeur hoe ik het het liefste zie, ongeacht mening/oordeel en voorbij aan mijn eigen verveling, voorbij aan fotografische ambitie.

In plaats van het voor lief te nemen omdat ik het ‘altijd al zie’ – maar in werkelijkheid of er meteen een oordeel over heb en niet verder kijk of ik in gedachten ergens anders ben en helemaal niets zie of opgegaan in wolken van gedachten over het één of het ander, en mezelf ondertussen navigeer van plek A naar plek B. 

Motief 2
Op de buitengalerij van mijn woning, die ik dagelijks bewandel:

Motief 3
In een bocht op weg naar de strandboulevard:

Hetzelfde uitzicht als plezierige oefening om visueel:

  • onbevangen
  • zonder oordeel
  • zonder het een titel of label te geven
  • zonder het te willen veranderen
  • zonder te associeren

het uitzicht ècht te zien. Mezelf steeds weer te verbinden aan wat er is, wat er de hele tijd is. Door waardering voor hetzelfde opnieuw en opnieuw en opnieuw te voelen opent zich de de schoonheid, de levendigheid, de magie van het alledaagse wereld.

Om deze ervaring compleet te maken en de vreugde van wakker en helder zien nog meer eigen te maken èn steeds makkelijker te kunnen genieten van wat er op dat moment is; ik haal mijn camera tevoorschijn en maak een foto.

©Hèlen A Vink, 2011 - 2016 Zandvoort

This post is also available in: Engels Spaans