Zo fotografeer ik ook!

Hoor ik regelmatig als ik mijn foto’s laat zien.

Niet alleen mijn Miksang foto’s, maar de Miksang foto’s van alle Miksang beoefenaars laten zien wat door ieder op unieke wijze is gezien.

Miksang foto’s ademen een natuurlijke en herkenbare schoonheid
Daarom voelen deze foto’s heel natuurlijk.
Daarom zijn deze foto’s zo herkenbaar.

We worden ALLEMAAL geraakt door de schoonheid en eenvoud van de alledaagse dingen om ons heen. Op onze eigen unieke wijze.

Deze schoonheid, eenvoud en geraaktheid is wat Miksang foto’s laten zien, wat je voelt als je Miksang foto’s bekijkt. Alsof je het zelf gezien hebt.

Dagelijks ervaren we wakker in het nu zijn
Momenten van zomaar geraakt worden door iets beleven we dagelijks.

We zien iets, we horen iets, we voelen iets, we ruiken iets, we proeven iets, we ervaren iets wat een kleine vonk, een sprankeling geeft van geraakt worden, van schoonheid, van verwondering, van verbondenheid.

Dit is de ervaring van wakker en sprankelend in het NU zijn.

De verschillen en de verschuiving
De ervaring leert dat er toch een verschil is om te fotograferen vanuit de Miksang methode. De foto’s zijn het bij-product van de beoefening van helder zien en oprechte expressie. Dat is al het eerste verschil.

Het grootste verschil is dat fotografie en fotograferen zoals we het kennen altijd lijkt te gaan over het eindproduct, de foto. Hoewel contemplatieve fotografie ook echt fotograferen is, ligt de nadruk op kijken en zien en jouw belichaamde ervaringen van geraakt worden precies en oprecht fotografeert. En hierin ligt de nadruk minder op het eindresultaat, de foto.

We verschuiven onze interesse van eindresultaat-gerichtheid naar Ontwaken: de bewustwording van de schoonheid van het alledaagse, en de vreugde en helderheid van wakker in het nu zijn. Wat we heel direct kunnen ervaren door onszelf creatief esthetisch uit te drukken met behulp van de camera met de Miksang methode.

Wat is de Miksang methode?

De basis
We beginnen met beschikbaar zijn: niets hoeven of willen te veranderen wat er al is, wat we zien.
We zijn open, beschikbaar, om zomaar iets te kunnen zien. En het is goed zoals het is.

Visuele oefeningen
Het blijkt best wel lastig om opeens beschikbaar te gaan zijn, nu je dit je gelezen hebt.
Daarom werken we in de Miksang workshops met visuele oefeningen om onze beschikbaarheid, openheid, uit te nodigen.

Hierdoor ontspannen we ons ‘ik wil’. Zodat we alles om ons heen zoals het is kunnen waarnemen zonder de buffer van ons continu denken. Als we wat we willen zien of willen fotograferen loslaten opent de wereld om ons heen zich voor ons.

De drie aspecten van de Miksang methode (in het kort)
We ervaren een flits van waarneming, we zien iets zomaar; dit is het eerste aspect van de Miksang methode.

  • we stoppen, we staan letterlijk stil
  • we nemen de tijd echt in te nemen wat we zomaar zien
  • we blijven ons conceptueel denken voor: we denken altijd wel iets, en daar gaat onze aandacht veel naar toe, maar nu keren we met onze aandacht naar datgene waardoor we visueel geraakt worden
  • we laten allerlei gedachten die ons ergens anders heen willen voeren dan naar wat we zien, voorbij gaan.
  • we laten ons niet van de wijs brengen door twijfel
  • we blijven bij dat onverklaarbare eerste moment van iets zien

Nu passen we het visueel onderscheid toe, we richten ons denken specifiek; dit is het tweede aspect van de Miksang methode.

  • waar begint de visuele waarneming?
  • waar eindigt de visuele waarneming?
  • wat hoort er bij?
  • wat hoort er niet bij?

Als laatste volgt dat we het equivalent vormendit is het derde aspect van de Miksang methode.
We werken met de camera, het medium waarmee we onze ervaringen gaan uitdrukken.

  • Is wat ik zie horizontaal of verticaal?
  • Hoeveel scherptediepte heb ik nodig? En hoeveel ISO en sluitertijd heb ik hiervoor nodig? (dit is bijna alles wat je aan fotografische kennis nodig hebt en echt makkelijk te leren)
  • Weet ik zeker dat wat ik door de lens of op mijn lcd scherm zie, ècht is wat ik gezien heb?

Haal nog een keer diep adem, en laat je schouders zakken.

Klik!

©Hèlen A Vink, 1 augustus 2015, Zandvoort